AZ AMIDISTA DOKTRINA AZ IKONOGRÁFIÁBAN

A buddhista ikonográfia és ikonometria mindig törekedett arra, hogy a Tanítást világosan és érthetően fejezze ki, hiszen tulajdonképpeni célja ez, és nem más. Az ábrázolt attributumok nagyságának, elhelyezésének és arányainak mind megvan a maga értelme és jelentősége.

Nem csak a Bhavacakrára, mandalákra és yantrákra gondolunk, hanem a Buddha-ábrázolásokra is, melyek önmagukban is mandalakánt értelmezhetőek.
Az "Amida Raigo"ábrázolása sok mindent elmond a Tanításról. A "Raigo" annak az ábrázolása, mikor a Nyugat Három Szentje, Amida Butsu, Kwannon Bosatsu, és Seishi Bosatsu megjelennek a haldokló hívő ágyánál, hogy a Tiszta Földre kísérjék.
Amida Butsu kéztartása (mudra) arra utal, hogy a hívő melyik születési osztályban fog születni. (A Raigo-képeken rendszerint "a középső születés a legfelsőbb osztályban" mudrája látható.)
Kwannon Bosatsu kezében az Amritát, az Örök Élet italát tartalmazó vázát tart, a másik kezében fűzfa-ág. Az amritát a hívő fejére önti, mitől az elnyeri az Örök Életet. Fején díszként viseli Amida ábrázolását, annak jeleként, hogy Amida emanációja.
A Triad harmadik tagja Seishi Bosatsu, aki egy nagy lótusz-virágot hoz a távozó hívő számára, és felsegíti arra. Fején az Amrita-kalasha ábrázolása arra utal, hogy Ő is Amida emanációja.
A Raigo ábrázolásoknál a Triád minden tagja áll.
Magával a "Triád" (Sanzon) szóval egy másik ábrázolás-módot szoktak jelölni, mikor a Nyugat Három Szentjét a Jodo-ban (Tiszta Föld) ülve ábrázolják.
Amida Butsu ül középen, bal keze felől (a megtisztelő hely) Kwannon, jobb keze felől Seishi.
Amida Butsu kezét az elmélkedés mudrájában (Dhyanamudra) tartja.
Ennek a mudrának az Amidista változata (melyet más Iskolák is átvettek) az, mikor a mutatóujj a hüvelykujjal egy kört képez. A mutatóujj a "jivaka"-t az életerőt jelenti, a hüvelykujj az Atman jelképe.
Mindebből nyilvánvaló, hogy az Amidista doktrina a Tathagatagarbha-tanítására épül. A két Bodhisattva a Mahayana tanítás Bodhisattva-archetypusa. Kwannon a Könyörület, Seishi pedig a Bölcsesség megjelenése.
Az Amitabha ábrázolások jellegzetes pontja a mellen megjelenő Swastika.
(Kin. Wan, Jap.Manji). A Swastika a Buddhák Szivét jelenti. E jelentéshez kapcsolódik, hogy úgy az Amidizmus, mint a Tathagatagarbhavada elnevezése "A Szív Tanítása". Ez azt jelenti, hogy ezek a Tanítások egyenesen a Buddha Szívéből származnak, és a Tan igazi jelentését közlik. A "SVA" jelentése: "saját", "enyém" "én" "önmagam".
Az "ASTI" "lenni", "létezni" "jelen lenni valamiben". A "KA" pedig képző, jelentése "valaki".
A Swastika jelentése tehát "Valóban Létezni ", jelen lenni.
A Swastika egy önmagától manifesztálódott jel a Buddha testén, amely jelzi, hogy a Buddha, a Buddha - természet valóban létezik a realitásban.
A Swastika ma is ott található a koreai buddhista templomok homlokzatán.
Jelentése azonban a fentiekben nem merül ki. A SU jelentése : JÓ, az ASTI jelentése: LÉTEZIK. Tehát: A JÓ LÉTEZIK.
Ez pedig megegyezik a Mahaparinirvana Sutra tanításával: A Jó valóban létezik a Realitásban, és ez a Buddha-természet (Buddha-dhatu) vagyis a Buddhista törekvő fő célja, a Nirvana.

NAMO AMITABHA!


Anraku,
a Nembutsu világi szerzetese