Tartalomjegyzék A pozitív buddhizmus fóruma
Itt értekezhetsz a buddhizmusról mint pozitívumról. Honlap: http://buddhista.info
 
 Gy.I.K.Gy.I.K.   KeresésKeresés   TaglistaTaglista   CsoportokCsoportok   RegisztrációRegisztráció 
 ProfilProfil   Privát üzeneteid olvasásához be kell jelentkeznedPrivát üzeneteid olvasásához be kell jelentkezned   BelépésBelépés 

A TISZTA FÖLD ÉS A VÉDIKUS PARADIGMA

 
Új téma nyitása   Hozzászólás a témához    Tartalomjegyzék -> Tiszta Föld
Előző téma megtekintése :: Következő téma megtekintése  
Szerző Üzenet
Anraku



Csatlakozott: 2006.06.25. Vasárnap 16:21
Hozzászólások: 144

HozzászólásElküldve: 2006 Júl. 20 Csüt., 7:52 pm    Hozzászólás témája: A TISZTA FÖLD ÉS A VÉDIKUS PARADIGMA Hozzászólás az előzmény idézésével

ARRA AZ ESETLEGES VÁDRA, hogy a Tiszta Föld tanítása nem más, mint visszatérés a Védikus paradigmához, a válasz az, hogy a Buddha tanítása attól soha sem tért el.
A Védikus hagyományban a Buddhát Vishnu 9. avatarjának tartják, aki azért jött a világra, hogy az ahimsát, a nem-ártást tanítsa, hogy beszüntesse az állati áldozatokat, és a világrendet helyreállítsa.
Tanítását a Nikayak szerint Brahmayananak nevezte, és a Halhatatlanság Birodalmának (Amataya Dhatuya) elérését tanította : ezért szállt szembe a Samsara-lét démonával, Mara halál-démonnal.
Amikor a kínai vallási gondolkodók megkísérelték a Tiszta Föld Iskola tanításainak osztályba sorolását, teljesen figyelmen kívül hagyták - nem minden szándékosság nélkül - a Tiszta Föld Iskola acaryainak kommentatórikus írásait. Ezeket az iskolán kívül álló ch'an mesterek írásaival akarták helyettesíteni, és ílymódon a Tiszta Föld tanításból a Buddha pozitív tanításait kiszűrni.
Az iskola nyugati tanulmányozói nagyrészt elfogadták ezt a hamis beállítást, nem vévén még annyi fáradságot sem, hogy a Tiszta Föld Iskola tanításait összehasonlítsák a hinduista bhakti irányzatok tanításaival. Ilyen tanulmányok híjjával azonban a Tiszta Föld tanítás meg nem érthető.
Tanulmányaim során arra a következtetésre jutottam, hogy a Tiszta Föld Iskola tanításai sokkal közelebb állanak a Vedikus bhakti irányzatokhoz, mint a negativista "buddhizmushoz".
Következtetéseimet mégjobban megerősítette Bhakti Ananda Goswami, egy vaishnava acarya - aki mélyen járatos a buddhológiában - értekezése: "Pure Land Buddhism, as Vaishnavaism."
Magam ilyen messzire nem mennék, de az mindenképpen bizonyos, hogy a Tiszta Föld tanítások és a vaishnava bhakti tanítások közös gyökerűek.
A Goswami (olyan ember, aki érzékei felett uralkodik) értekezésében különbséget tesz a Tiszta föld tradició és az athaista Theravada tradició között. Megállapítja, hogy a Mahayana eredetileg theisztikus volt, mely a végtelen Buddha-inkarnációkat tanította, és ezek az inkarnációk Lokesvara (Vishnu) inkarnációi.
Mint tudjuk, a Tiszta Föld Iskola tanítása szerint Lokeshvararaja Buddha a tanítója Dharmakara Bodhisattvának, aki később Amitabha Buddha lett. Lokesvarát (Vishnut) azonosítja az Adi-Buddhával, és a HRIH-vel, mely Amitayus Buddha gyökér mantrája (bija), ugyanakkor Vishnu egyik neve is (HARI). Shakyamuni Buddhát Amitayus (Bhalarama Lokéshvara) inkarnációjának tekinti. (Tehát Amitayus Buddha, aki Shakyamuniként jelent meg földünkön, mint az Örök Élet Buddhája, azért inkarnálódott, hogy megkűzdjön a Halál-démon Marával, és minket az Örök Élet Birodalmába, az Amataya Dhatuyaba vezessen.)
Shakyamuni így azonos az Adi-Purushaval, a HRIH-AMITABHA-val, a Dharmakayaval, és a Bhagavan megszólítás (Vishnu egyik neve) is arra utal, hogy Vishnu inkarnáció.
Bhaladeva (Lokeshvara Vishnu) a Goswami szerint ugyancsak azonos Amitayus Buddhával.
Amitabha és Amitayus a "Szív Ura", vagyis nem más, mint a Paramatman. A "Szív" az esszenciát, a szubsztanciát jelenti.
A Goswami megjegyzi, hogy a Bhagavan nevet kizárólag Vishnunak, vagy inkarnációinak szokták adni.
A Buddha magát Tathaghatának nevezte, mások Buddhának, Bhagavannak, Bo Gautamanak (Gautama Úrnak) nevezték. Igy a Bhagavan név valóban Vishnu avatarra utal.
A Goswami szerint a Tiszta Föld központja Mathurában volt, ahol Ashoka császár tanítójának tízezer szerzetese élt egy ashramban. Angkor Wat-ban és Angkor Thom-ban elválaszthatatlan egymástól a hindu és buddhista bhakti kultusza. Angkor Thom templomát a Bodhisattva Lokeshvara enigmatikus maszkja koronázza.
Mindehhez hozzátenném, hogy Krishna fejdísze pávatollakból áll, Amitábhanak pedig a páva a madara. A vaishnava tanítások szerint világunk 24 elemre épül, Vasubandhunak a Végtelen Élet Sutrájához írott kommentárja szerint a Tiszta Föld 29 aspektusra épül, melyek Amitabha fogadalmából jöttek létre.
Mindezek ellenére a Tiszta Föld tanítása nem Vaishnavaizmus. Narasimha, egy Vishnu avatar ugyanis megöli Hiranyakashiput és más materialista hitetleneket, Buddha pedig (ráadásul hindu értelmezés szerint) még ezeket is igyekszik bekapcsolni a Dharmába.
A buddhizmus mindezen felül helyreállítja a hindu Sanathana Dharmát, mert az ahimsa, a nem-ártás tana magasabbrendűbb a kshatriya dharmájánál, mely az ellenség latolgatás nélküli megölését írja elő.
Nyilvánvaló, a Buddha nem csak az állati áldozatok beszüntetése miatt jött a világra.
Az elmondottaknak megfelelően a Buddha nem a brahmanizmus ellensége, hanem annak reformátora volt. Ennek a véleménynek egy-két opponense azt hangoztatta, hogy ha ez így lenne, akkor a Buddha reinterpretálta volna a brahman varna fogalmát.
Valószínűleg nem tudtak róla, de a Buddha csakugyan ezt tette: erről szól a Dhammapada utolsó, és egyben leghosszabb fejezete.

NAMO AMITABHA !
Anraku (A Tiszta Föld-hez!)
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése Email küldése  
violazoli
Site Admin


Csatlakozott: 2006.06.24. Szombat 22:37
Hozzászólások: 192

HozzászólásElküldve: 2006 Júl. 20 Csüt., 8:19 pm    Hozzászólás témája: Hozzászólás az előzmény idézésével

Máris felraktam kedves Anraku, látod megy ez hamar ha nem kell sokat bogarászni egy-egy cikkben a helyesírás miatt! És meg kell mondjam igazán nagy örömmel raktam fel. Magam is észrevettem már régóta hogy mennyire hasonló a Tiszta Föld iskola bizonyos brahmanista eszmékhez-tanításokhoz. De Buddha természetesen valóban nem feleltethető meg egyazegyben Visnunak, s épp az ölés terén megmutatkozó értékítélet-különbségeik miatt leginkább!
Kár talán hogy nincs bennem több hit, mert meglehetősen hasonló sinen jár az agyunk úgy különben vallásilag azt hiszem, azaz úgy gondolom remek tanítványod lehettem volna máskülönben!

Nagyon örültem e cikked utolsó mondatának: kifejezett érdeklődéssel várom a beígért folytatást a Dhammapada utolsó fejezetével kapcsolatban!
_________________
A birodalom.net adminja
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése Email küldése  
Anraku



Csatlakozott: 2006.06.25. Vasárnap 16:21
Hozzászólások: 144

HozzászólásElküldve: 2006 Júl. 20 Csüt., 8:51 pm    Hozzászólás témája: Hozzászólás az előzmény idézésével

Köszönöm, Zoli! Rövidesen küldök egy e-mailt a Surya Devi témáról, ami nekem nagyon jónak tűnik.

Anraku
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése Email küldése  
violazoli
Site Admin


Csatlakozott: 2006.06.24. Szombat 22:37
Hozzászólások: 192

HozzászólásElküldve: 2006 Júl. 21 Pént., 2:01 pm    Hozzászólás témája: Hozzászólás az előzmény idézésével

Várom a levelet, nagyon kíváncsivá tettél!
_________________
A birodalom.net adminja
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése Email küldése  
músika



Csatlakozott: 2006.06.26. Hétfő 21:20
Hozzászólások: 86

HozzászólásElküldve: 2006 Júl. 21 Pént., 7:32 pm    Hozzászólás témája: Hozzászólás az előzmény idézésével

Kedves Anraku,
ezek után teljesen világos számomra, hogy miért érzem magam jól a bhakták között, míg az általam ismert hazai buddhista közöségek teljesen idegenek tőlem.
NAMO AMITABHA
Músika
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése Email küldése  
Anraku



Csatlakozott: 2006.06.25. Vasárnap 16:21
Hozzászólások: 144

HozzászólásElküldve: 2006 Júl. 21 Pént., 8:30 pm    Hozzászólás témája: Hozzászólás az előzmény idézésével

Kedves Músika,

az általad ismert "buddhista körök"-nek halvány fogalmuk sincs a Buddha-Dharmáról, és annak megértését meg sem kísérlik. Az Amidista tanítás azonban mindig a bhaktin alapszik, bár ezt egyesek megpróbálták zen tanításokkal helyettesíteni. Ez a tanítás azonban teljesen idegen a Tiszta Föld tanításaitól.
Nekünk az lenne a feladatunk, hogy a Buddha igazi Tiszta Föld tanításait elérhetővé, közismerté tegyük. A Buddha a hitet követői számára az első helyre helyezte, és nekünk az a feladatunk, hogy a hitet fenntartsuk a Buddhizmuson belül.

"Az embereknek két fajtáját ismerjük. Azokat, akiknek van hitük, és azokat, akiknek nincs. Óh, Bodhisattva ! Tudd meg, hogy akinek hite van az jó, s hogy akinek hite nincs , az nem jó."

(Mahaparinirvana Mahayana Sutra, 5, 21, 3)

NAMO AMITABHA !
Anraku
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése Email küldése  
Hozzászólások megtekintése:   
Új téma nyitása   Hozzászólás a témához    Tartalomjegyzék -> Tiszta Föld Időzóna: (GMT +2 óra)
1 / 1 oldal

 
Ugrás:  
Nem készíthetsz új témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem módosíthatod a hozzászólásaidat a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat a fórumban.
Nem szavazhatsz ebben fórumban.


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Magyar fordítás © Andai Szilárd - Frissítette: Magyar phpBB közösség
MyStat - Az ingyenes webstatisztika