Tartalomjegyzék A pozitív buddhizmus fóruma
Itt értekezhetsz a buddhizmusról mint pozitívumról. Honlap: http://buddhista.info
 
 Gy.I.K.Gy.I.K.   KeresésKeresés   TaglistaTaglista   CsoportokCsoportok   RegisztrációRegisztráció 
 ProfilProfil   Privát üzeneteid olvasásához be kell jelentkeznedPrivát üzeneteid olvasásához be kell jelentkezned   BelépésBelépés 

buddhista etika

 
Új téma nyitása   Hozzászólás a témához    Tartalomjegyzék -> Etikai kérdések (emberi vonatkozásban)
Előző téma megtekintése :: Következő téma megtekintése  
Szerző Üzenet
músika



Csatlakozott: 2006.06.26. Hétfő 21:20
Hozzászólások: 86

HozzászólásElküldve: 2006 Szept. 27 Szer., 2:24 pm    Hozzászólás témája: buddhista etika Hozzászólás az előzmény idézésével

A buddhista etika tulajdonképpen, a Nemes Nyolcrétű Ösvény három tagját a helyes beszédet, a helyes cselekedetet és a helyes életmódot foglalja magába.
A helyes beszédnek az egyik jellemzője az igazságtartalma, viszont nem feltétlenül helyes beszéd az ami igaz. Ha szenvedést okozunk az igazmondással (pl. más titkainak kifecsegésével), akkor az már nem számít helyes beszédnek. Hasonlóképpen az igazság elhalgatásával is okozhatunk szenvedést másoknak, ami szintén nem helyén való. A helyes beszéd tartalmilag nem túlságosan világi, és tartozkodik a durva szavak használatától.
_________________
NAMO AMITABHA
Músika
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése Email küldése  
violazoli
Site Admin


Csatlakozott: 2006.06.24. Szombat 22:37
Hozzászólások: 192

HozzászólásElküldve: 2006 Szept. 27 Szer., 4:12 pm    Hozzászólás témája: Hozzászólás az előzmény idézésével

Szerintem az orvosok többnyire sajnos nem a buddhista etika szerint cselekednek. Most nem az örök vitánkra gondolok az eutanázia kapcsán, hanem arra, hogy fenntartják a jogot maguknak, hogy a beteg állapotáról az információt a nekik tetsző adagokban csepegtessék, sőt, nem riadnak vissza a hazudozástól sem, úgymond a beteg érdekében! No most, én elismerem hogy adott esetben egy jószándékúnak tartott hazugság rendelkezhet bizonyos mértékű placebóhatással, de ennél fontosabbnak tartom ha nem is az igazmondást, mert az abszolút igazmondás esetenként megvalósíthatatlan lehet hiszen az orvos sem tud mindent és tévedhet is, de legalábbis az őszinteséget, hogy tehát a doki azt mondja amit IGAZNAK VÉL.

Én az őszinteség kedvéért boldogan lemondok a kegyes hazugság esetleg várható előnyeiről.

Úgy vélem kéne a kórházakban legalább egy olyan lehetőség, hogy az oda bekerülő beteg ha aláír (saját kérésére) egy nyilatkozatot, melyben azt közli hogy minden esetben igényt tart a kezelőszemélyzet feltétlen őszinteségére, még a legrosszabb hírek és kilátások esetén is, akkor igenis a legszigorúbban tiltva legyen hogy hazudjanak neki még várható halála kapcsán is!

Én pld fontosnak tartom, hogy ha úgy tűnik napokon belül elpatkolok, akkor lezárhassam folyó világi ügyeimet, és így nyugodtan készülhessek fel a halál élményére. Engem ne fosszanak meg ettől, azzal, hogy hazudoznak, s váratlanul sújt le rám a halál.

Cseppet sem bízom az egészségügyben, és FÉLELMETESNEK és ELBORZASZTÓNAK, ISZONYATOSNAK és TELJESEN ETIKÁTLANNAK tartom, hogy a hippokratészi esküben amennyire én tudom egyetlen szó sem esik az orvos igazmondási kötelezettségéről!

De ezzel kapcsolatban talán Bodhicitta tudna konkrétumot mondani.
_________________
A birodalom.net adminja
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése Email küldése  
Bodhicitta



Csatlakozott: 2006.06.25. Vasárnap 18:52
Hozzászólások: 54

HozzászólásElküldve: 2006 Szept. 27 Szer., 10:28 pm    Hozzászólás témája: Hozzászólás az előzmény idézésével

Kedves Zoli

Valóban Magyarországon jellemző az orvosokra ez a mentalitás. Ennek oka az, hogy a betegek nagy része saját maga sem kiváncsi vagy csak pusztán félelemből nem akar tudni a saját abetegsége kimeneteléről. Az orvos mindig annyit mond amennyit a beteg tudni akar. Vannak emberek akik mindent tudni akarnak mert hát az ő életükről van szó. Vannak viszont olyanok is akik félnek szembenézni saját sorsukkal. Ezért az orvost hibáztatni nem lehet.
A buddhista gyógyítás etikája teljesen megegyezik a Hippokratészi Esküben foglaltakkal.

Hippokratészi Eskü

" Én......esküszöm, Apollonra, az orvosra és Asklepiosra és Hygieniára és Panakeiára és az összes istenekre és istennőkre tanukul híva fel őket, hogy megfogom tartani képességem és szándékom szerint a következő esküt és írott kötelezvényt.
Diaetetikus rendeléseimet képességem és szándékom szerint a betegek hasznára fogom elvégezni, nem pedig ártalmára és kárára.
És halált okozó szert nem fogok senkinek sem kiszolgáltatni, még kérésére sem, sőt ilyenféle tanácsot sem fogok adni, és hasonlóképp nem fogok adni nőnek sem magzatelhajtószert.
És nem fogok vágni még kőbetegségben szenvedőket sem, hanem útjukból kitérek majd azon mesterembereknek, akik ezt a gyakorlatot űzik.
És ahány házba csak belépek, a betegek hasznára fogok belépni, távol tartva magamat minden egyéb szándékos és kárt okozó jogtalanságtól, főleg pedig a nemi visszaélésektől, úgy női, mint férfi testtel, mind a szabadokkal, mind a rabszolgákkal szemben.
És ha olyat látok vagy hallok orvosi kezelés közben vagy akár therapia körén kívül az emberek életéről, amit nem szabad kifecsegni, azt elfogom hallgatni, abban a véleményben, hogy az efféle dolgokat szent titok módjára kell megőrizni.

"Esküszöm, hogy orvosi hivatásomhoz mindenkor méltó magatartást tanusítok. Legfőbb törvénynek tekintem a beteg testi és lelki gyógyítását, a betegségek megelőzését. Az emberi életet minden megkülönböztetés nélkül tisztelem. Orvosi tevékenységem soha nem irányul az emberi élet kioltására. A betegek emberi méltóságát és jogait tiszteletben tartom, bizalmukkal nem élek vissza és titkaikat haláluk után is megőrzöm. Tanítóimnak megadom a kellő tiszteletet, orvostársaimat megbecsülöm. A betegek érdekében ismereteimet gyarapítom. Minden erőmmel arra törekszem, hogy megőrízzem az orvosi hivatás tisztaságát, tekintélyét. Az...Egyetem hírnevét öregbítem, és megbecsülését előmozdítom".

Azt gondolom, hogy ez a fogadalom világos és érthető. Ehhez sem hozzátenni sempedig evenni nem lehet. Csak eszerint a fogadalom szerint gyógyító embert nevezhetjük ORVOSNAK. A Buddhista etika ezzel a fogadalommal teljesen egyetért és kizár mindenféle vitát.

Namo Amitabha

Bodhicitta


A hozzászólás legutóbb Bodhicitta által 2006 Szept. 28 Csüt., 12:19 am-kor lett szerkesztve, összesen 2 alkalommal.
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése  
Bodhicitta



Csatlakozott: 2006.06.25. Vasárnap 18:52
Hozzászólások: 54

HozzászólásElküldve: 2006 Szept. 28 Csüt., 12:13 am    Hozzászólás témája: Hozzászólás az előzmény idézésével

A Buddhista Etika alapja a világi életben élő embereknek a Pancasila. Ennek megfogadása és betartása nem más mint a teljes elkötelezettség a Buddha Dharmához. Ez segít bennünket a Nemes Nyolcrétü Ösvényen haladni és ezáltal vissza tart bennünket a negatív karmák gyűjtésétől. A Buddhista Etika mindig a JÓ-t hangsúlyozza ki. Jót tenni másokkal, másokért.Ezen az úton haladva nemcsak magunkat, de másokat is segítünk a JÓ és a ROSSZ között különbséget tenni.
Ilyenkor szoktak sokan felhördülni, mondván, hogy ez dualitás és
ellentétes a Buddha tanításával. Ez nem egészen így van, mivel a Buddhista Egy célt tűz ki maga elé. Ennek az Egy célnak az érdekében tesz különbséget JÓ és ROSSZ között. Kiválasztja az Egyiket a JÓT és vissza utasítja a másikat a ROSSZAT. A rossz cselekedetek megszüntetése a dualitás megszüntetése.
Sokan azt állítják, hogy ez nem más mint ragaszkodás. De vajon a JÓCSELEKEDET ragaszkodás? Minden amit másokért teszünk ragaszkodás? Eredeti tanítónk Shakyamuni Buddha azt mondta "KERÜLD A ROSSZAT, KÖVESD A JÓT"! Ebből világosan kiderül, hogy ragaszkodásnak csak a rossz cselekedeteket tekinthetjük. A rossz cselekedetek mindig ÖNZŐ CSELEKEDETEK milkor minden gondolatunk saját magunkra irányul. Jó cselekedetek az ÖNZETLEZETLENSÉG. Mikor minden gondolatunk mások megsegítésére irányul. Magunkról megfeledkezve, mindig másokat helyezünk előtérbe.. Ezt semmiképpen nem nevezhetjük ragaszkodásnak. A Buddhista gyakorló mindig felajánlja a jócselekedeteit az összes lények érdekében. Akkor lenne ragaszkodás, ha a jócselekedeteket csupán önmagunkért követnénk el.

Namo Amitabha

Bodhicitta
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése  
violazoli
Site Admin


Csatlakozott: 2006.06.24. Szombat 22:37
Hozzászólások: 192

HozzászólásElküldve: 2006 Szept. 28 Csüt., 10:18 am    Hozzászólás témája: Hozzászólás az előzmény idézésével

Idézet:
És nem fogok vágni még kőbetegségben szenvedőket sem, hanem útjukból kitérek majd azon mesterembereknek, akik ezt a gyakorlatot űzik.


Ez a fenti idézet a hippokratészi esküből nem azt jelenti-e hogy nem operálhat epe- és veseköves betegeket?

Aztán

Idézet:
nem fogok adni nőnek sem magzatelhajtószert.


Ez gondolom mindenfajta abortuszban való segédkezést kizár. Azt is kizárja-e amikor nyilvánvaló, hogy másképp meghal az anya is és a gyerek is, tehát mindketten, pld méhen kívüli terhesség esetén? Van-e olyan véleményen a buddhista etika, mint amit egy anglikán lelkésztől olvastam, hogy "jobb két természetes halál mint egy szándékos", s amely szavakat ő kifejezetten a fenti esetre vonatkoztatta, hogy akkor sem szabad abortáltatni, ha ezzel megmentik az anya életét?

Tudom, mert Anraku már írt hasonlót, hogy ha nem a gyilkosság a célunk hanem az életmentés, és ennek csak szomorú következménye egy másik halál, az nem etikátlan. De ezt a kérdést mégis ideírtam, mert úgy látom ellentétes a hippokratészi esküvel, holott te Bodhicitta azt mondtad az nem ellentétes a buddhista etikával!

Aztán,
Idézet:
A betegek emberi méltóságát és jogait tiszteletben tartom


Szerintem - ha már explicite valóban nem esett szó az esküben az igazmondásról, ezt jól tudtam, - de a fenti idézetbe talán beleértendő lehetne ez, mert én úgy érzem a saját emberi méltóságomat sérti, ha döntésképtelen kiskorúként kezelnek, és úgy véli az orvos hogy ő jobban tudja mint én, szabad-e megtudnom valamely információt A SAJÁT TESTEMRŐL, SORSOMRÓL, VÁRHATÓ ESÉLYEIMRŐL! Továbbá, határozottan úgy érzem jogom van megkövetelni mindenkitől a felém irányuló igazmondást, pláne ha nem hazudok neki, márpedig én nem hazudok az orvosnak. Az eskü szerint a jogaimat tiszteletben kéne tartani. Miért nem mondanak akkor igazat az orvosok?! Legalább annak, aki kéri.

Szóval kedves Bodhicitta, kérlek ne haragudj, de úgy érzem kitértél az érdemi válasz elől, mert sok mindent írtál, de nem foglaltál kategorikusan, egyértelműen állást amellett, hogy ha nem is mindig, de legalább akkor ha közvetlenül felszólítja az orvost a beteg az őszinteségre, legalább abban az esetben igenis legyen vele őszinte, tisztelje meg ezzel a beteget, aki végülis a bizalmába fogadja őt amikor engedi, hogy a testéhez férkőzzön!

És ne jöjjenek itt azzal, hogy "de vannak betegek akik azt mondják hogy legyen az orvos őszinte de valójában nem ezt akarják", mert ez süket szövegelés. Még ha vannak is ilyen betegek, nem tudható melyik ez a beteg és melyik a másik, egy dolog biztos csak: hogy a beteg mit mond, és ha az orvos feltételezi eleve, hogy hazudik a beteg, nos akkor ezzel megsérti, megalázza őt!

Írtam különben már jó régen egy novellát is, ami arról szól, hogy az orvos jószándékú hazudozása milyen iszonyatos következményekkel járhat. Kissé hosszú, de álláspontom érzékeltetésére bemásolom ide következő hozzászólásként. Ha nem tetszik, elolvasás után nyugodtan kitörölhetitek.
_________________
A birodalom.net adminja
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése Email küldése  
músika



Csatlakozott: 2006.06.26. Hétfő 21:20
Hozzászólások: 86

HozzászólásElküldve: 2006 Szept. 28 Csüt., 12:24 pm    Hozzászólás témája: Hozzászólás az előzmény idézésével

Kedves Zoli,
a buddhista etikának azért nyitottam egy külön témát, mert szerintem nagyon fontos hogy útmutatásokat kapjunk arról, hogy mi lenne a helyes. A buddhista etikát buddhistákra vonatkoztatjuk, azon belül is főként önmagunkra és nem azért, hogy másokat akik még csak nem is buddhisták kritizáljunk. Szerintem egy buddhista fórumnak tükrözni kell a buddhista etikát legalább a helyes beszédben. A novelládat is én töröltem ki, mert szerintem nem ide való.
NAMO AMITABHA
Músika
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése Email küldése  
Bodhicitta



Csatlakozott: 2006.06.25. Vasárnap 18:52
Hozzászólások: 54

HozzászólásElküldve: 2006 Szept. 28 Csüt., 12:58 pm    Hozzászólás témája: Hozzászólás az előzmény idézésével

Kedves Zoli

Bevallom őszintén, hogy az írásodat nem tudtam végig olvasni. Attól függetlenül továbbra is a Buddhista Etikának megfelelően igyekszem válaszolni.
A kőbetegségek alatt mindenfajta sebészi beavatkozást kell értenünk.
A magzatelhajtással kapcsolatban a válaszom Igen, ez a művi beavatkozások mindenféle módszerére vonatkozik.
A spontán vetélésre ezt nem értelmezhetjük, mert a vetélés nem az orvos segitségével következett be.
A méhen kívüli terhesség nem abortusz, nem az orvos által előidézett mesterséges beavatkozás. A méhenkívüli terhességet nem tekinthetjük terhességnek, mivel a magzat csak az anyaméhben képes élni és tovább fejlődni. Ezek a magzatok természetes halállal halnak meg, az eltávolításuk sebészeti beavatkozást igényel.

Az orvosokat kötelezi az igazmondásra a minden civilizált országban ismeretes BETEGEK JOGAI, amit minden kórházban, orvosi rendelőben jól látható helyen kell elhelyezni, hogy mindenki álltal olvasható legyen. Ebben megtalálható az amiről te beszélsz.

1, A betegnek joga van tudni a saját kórmeghatározását /diagnózis/ és annak kezelési módjait. Joga van határozni a saját kezelésében. Joga van visszautasítani az orvos álltal ajánlott kezelést. Joga van más orvosokkal konzultálni. Joga van orvost változtatni.

A betegnek joga van rendelkezni a saját későbbi sorsáról /kivéve az eutanáziát/ , ebbe beletartozik az ujraélesztés /CPR/ mesterséges táplálás, mesterséges lélegeztetés.

Kedves Zoli remélem így már érthető.

Namo Amitabha

Bodhicitta
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése  
violazoli
Site Admin


Csatlakozott: 2006.06.24. Szombat 22:37
Hozzászólások: 192

HozzászólásElküldve: 2006 Szept. 28 Csüt., 1:00 pm    Hozzászólás témája: Hozzászólás az előzmény idézésével

Természetesen egy moderátor amiatt moderátor, hogy moderálhasson. Sokszor leírtam már, hogy ez vonatkozik rám is. Máskülönben valószínűleg megsértődnék ilyesmi miatt amilyen hiú vagyok, de itt egyáltalán nem áll fenn ennek a veszélye, ugyanis nem vagyok buddhista, emiatt hogy is ítélhetném meg én inkább mint egy buddhista moderátor, hogy mi való egy buddhista fórumba?! Igazán furcsa volna, ha jogot vindikálnék magamnak efféle privilégiumokra!

Mindenesetre a bőrömből nem bújhatok ki, én mint őszinte ember, azt írom amit gondolok. Remélem nem lesz emiatt a ti részetekről se sértődés, legfeljebb kitörlitek. (E bejegyzésemet is ki lehet törölni, vagy bármelyik mást).

Szóval, én ezt az orvosi dolgot csak amiatt hoztam fel, mert érdekelt, az orvosok e magatartásával egyetértetek-e ti buddhisták, buddhista felfogás szerint etikus-e. Hogy pld ha kórházba kerülök, jobban megbízhatok-e egy Tiszta Föld irányzatot követő buddhistában hogy nem fog nekem hazudozni úgymond az "én érdekemben", mint egy nem ezen irányzatot követő, vagy akár nem is vallásos orvosban!

Sajnos Bodhicittától nem kaptam elég egyértelmű választ ezzel kapcsolatban. De ha kínosnak érzitek e témát, töröljétek e beírást válasz nélkül, (vagy akár az egész témát), s akkor tudni fogom hogy ezt ne feszegessem, ha nem akarok udvariatlannak tűnni.

És senkit nem akartam mgsérteni, se a témával, se a novellámmal.

(Esetleg magánvéleményedet levélben megírhatod ha gondolod).
_________________
A birodalom.net adminja
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése Email küldése  
Bodhicitta



Csatlakozott: 2006.06.25. Vasárnap 18:52
Hozzászólások: 54

HozzászólásElküldve: 2006 Szept. 28 Csüt., 1:34 pm    Hozzászólás témája: Hozzászólás az előzmény idézésével

Kedves Zoli

Egy Tiszta Föld követő orvos köteles a betegnek maradéktalanul beszámolni minden vizsgálati eredményről. Semmit el nem titkolhat. A Buddhista tanítás szerint az elhallgatással nem kíméli meg semmitől. Ellenkezőleg, megfosztja az eltávozásra való felkészüléstől. Egy komoly, nagytudásu orvos soha nem mondja azt egy betegnek, hogy ennyi vagy annyi ideje van hátra. Annyit mondhat, hogy a mai orvostudomány és a statisztika szerint a betegségnek ebben a stádiumban lévő betegek nagy része meddig élt. Viszont arra mindenképpen fel kell hívja a figyelmet, hogy mindenki egyedi eset. Mind addig amíg valakiben élet van, addíg van remény a gyógyulásra.

Namo Amitabha

Bodhicitta
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése  
violazoli
Site Admin


Csatlakozott: 2006.06.24. Szombat 22:37
Hozzászólások: 192

HozzászólásElküldve: 2006 Szept. 28 Csüt., 5:21 pm    Hozzászólás témája: Hozzászólás az előzmény idézésével

Nagyszerű! Na ezt kellett volna már a legelőször is válaszolni! Szóval mindenképpen köteles az őszinteségre, pláne ha fel is szólítom rá!

Igen, pontosan ez a lényeg, hogy ne titkolja el és ne hamisítsa meg a vizsgálati eredményeket!

Az teljesen igaz, hogy mindenki egyedi eset, hiszen akad olyan ember is aki még az AIDS-ből is felgyógyul minden kezelés nélkül. De a statisztikák adatait lehet közölni, és ha valakinek mondjuik nagyon súlyos, nagy valószínűséggel halálos betegsége van, akkor ne hazudozzon olyasmiket hogy semmi komolyabb baja nincs!

Így van ahogy most írtad kedves Bodhicitta: ha hazudik, azzal megfosztja az eltávozásra való felkészülés lehetőségétől!

Ez pedig komoly dolog, én magam is annak érzem. Nagyonis!
_________________
A birodalom.net adminja
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése Email küldése  
Bodhicitta



Csatlakozott: 2006.06.25. Vasárnap 18:52
Hozzászólások: 54

HozzászólásElküldve: 2006 Szept. 29 Pént., 11:06 pm    Hozzászólás témája: Hozzászólás az előzmény idézésével

Morális értékek nélkül az ember könnyen negatív tulajgonságokat vesz fel. Mint a gyűlölet, féltékenység, hatalomvágy, fukarság, önzés, kegyetlenség, érzéketlenség, gőg, nemtörődömség. Ezek a tulajdonságok teljesen megváltoztatják az embert, amely teljesen ellentéte az ember igazi természetének. Ezért fontos a szabályok gyakorlása, mert egyedül ez segíti az embert abban. hogy képes legyen megőrizni igazi emberi természetét. Nem engedi, hogy akármilyen negatív erő megváltoztassa vagy legyőzze. Személyes szinten a szabályok tanulmányozása és gyakorlása az alapja a magasabb erkölcsi és mentális fejlődésnek. A szabályok betartása az első és legfontosabb lépés a spirituális úton. Etika nélkül nem lehet elérni a helyes megértést, helyes megértés nélkül nem lehet elérni a helyes gondolkodást, helyes gondolkodás nélkül nem lehet elérni s helyes koncentrációt, helyes koncentráció nélkül nincs megszabadulás. A magasabb etikai szint tehát nem csak az ember emberi értékét növeli, ami álltal elnyerheti az emberek tiszteletét, de döntő szerepe van a Nirvana elérésében.

Az Silák (szabályok) helyes megértése nélkül nincs helyes gondolat, helyes gondolat nélkül nincs helyes beszéd, helyes beszéd nélkül nincs helyes cselekedet, helyes cselekedet nélkül nincs helyes életmód, helyes életmód nélkül nincs helyes törekvés, helyes törekvés nélkül nincs helyes elmélkedés, helyes elmélkedés nélkül nincs helyes elmélyülés.
Helyes elmélyülés nélkül nincs megszabadulás(Nirvana).

Namo Amitabha

Bodhicitta
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése  
Bodhicitta



Csatlakozott: 2006.06.25. Vasárnap 18:52
Hozzászólások: 54

HozzászólásElküldve: 2006 Okt. 03 Kedd., 7:39 pm    Hozzászólás témája: A PANCASHILA AZ EMBERI MÉLTÓSÁG ALAPTÖRVÉNYE Hozzászólás az előzmény idézésével

A Buddhista Etika távlatai a világi életben megtalálható a Buddha egész tanításában. A világban végbemenő események sok embert elgondolkoztatnak, mert az álltalános erkölcs, egyre jobban kezd az emberek gondolkozásából eltünni. Magát a szót "erkölcs" és annak jelentését egyre jobban elfelejtik. Így az erkölcsi érzékek is egyre jobban eltompulnak. Egyre kevésbé képesek a jó és rossz között különbséget tenni, helyes cselekedeteket véghez vinni, helyes kapcsolatokat teremteni és vállalni a tetteik következményét. Az erkölcsbe beletartozik az erkölcsi jog, erkölcsi érzék, felelősség vállalás, erkölcsi önbecsülés és erkölcsi győzelem.
A világban végbemenő események arra figyelmeztetnek bennünket, hogy az emberi erkölcs egyre jobban csökken. Úgy a férfiak mint a nők, öregek és fiatalok, tanultak és tanulatlanok, intelligensek és unintelligensek között, fajra, vallásra való tekintet nélkül. Falvakban, városokban,országokban egyaránt. A világi törvények és szabályok ellenére az emberek nem érzik magukat és javaikat biztonságban. Nagyon kevés ember az akiben ne lenne félelem. Azt gondolhatnánk, hogy minden ember fél a természeti katasztrófáktól. Sajnos ez nem így van. Az emberek legjobban a gátlástalan, udvariatlan,emberektől félnek akikre az önzés, mohóság, erkölcstelenség, nemtörődömség jellemző. Akik elhanyagolják a kötelességüket, nem törődnek mások jogaival és ezáltal megkeserítik mások életét.
Legjellemzőbb példák erre : fegyverek gyártása, rablás, csalás, fosztogatás, zsarolás, jogfosztás, fenyegetés, kinzás, gúnyolódás, nemi erőszak, gyermekek megrontása, gyermekek kinzása, a családok, öregek, betegek elhagyása, kegyetlenség és gyilkosság a megszületett és megnem született ellen, pornográfia és sorolhatnánk még kitudja meddig. Ezek a bűnözők vagy nem tanultak erkölcsöt, vagy úgy gondolják, hogy az erkölcs teljesen idejét múlta. Mégpedig azért, mert a mai modern, világban a tudomány mai állása és fejlődése folytán az ember civilizáltabb. Valóban az ember materiálisan sokat haladt előre, de sajnos spirituálisan visszaesett. Ez abban mutatkozik meg, hogy gondolatilag a tudományos eredményeket nem képes az igazságnak megfelelően az emberek javára fordítani. Éppen ezért nagyon fontos, hogy akik a Buddha Dharmát követik, tanítják ne csak szóban hanem jó példával is tanítsák a Buddhista Etikát. A Buddha az erkölcsöt egy egyszerü tanáccsal magyarázta meg fiának Sramana Ráhulának:
"Ha valamit tenni akarsz, először elmélkedj azon, hogy a tett nem lesz károdra, vagy más kárára, vagy mindkét fél kárára. Ha a tett szenvedést okoz, ne tedd meg! "
"Ha a tett örömet és nem kárt okoz, ismételd meg újra és újra!"
Ez megmutatja, hogy mielőtt cselekdnénk, vizsgáljuk meg, hogy a cselekedet hogyan érint bennünket és másokat.
Az e személy aki gyakorolja a Buddhista etikát a mindennapi életben, kitartó szorgalommal, az saját maga megtanulja az önbizalmat. Az etikát amit a Buddha tanított nem nehéz megérteni, sem pedig követni a mindennapi életben. A felnőttek feladata, hogy megtanítsák a fiatalokat az etika gyakorlására. Az Ötös Fogadalom és a Nemes Nyolcrétü Ösvény gyakorlásával a mindennapi életben, elérjük a békességet és harmóniát az emberek között.

1, Az élet drága minden élőlény számára. Senkinek sincs joga más életét elvenni semmilyen okból. Sajnos vannak emberek akik megölnek másokat különféle indokkal. Emberi jogra, vallásra, békére, fajra, népesség csökkentésre stb. hivatkozva. A mai időkben már gyermekek ölnek gyermekeket, szülők ölik a gyermeküket, gyermekek ölik a szüleiket. Ha szeretet, együttérzés, jóindulat, kedvesség és békesség lenne a családokban, a gyermekek természetesnek vennék azt, hogy ne ártsanak másoknak. Képesek lennének mérlegelni tetteik következményét. Az erkölcsi normák természetesek lennének számukra. Már gyermekkorban kialakulna bennük a helyes megértés, helyes gondolat és ezáltal a helyes cselekedet.

2, A lopás kezdve a csokoládéval, kisebb játékokkal később elvezethet a nagyobb lopáshoz, rabláshoz, fosztogatáshoz, csaláshoz zsaroláshoz. A mások javainak tiszteletben tartása otthon és az iskolában. Jólelkünek a szegényebbek iránt, önzetlennek, egyszerünek, őszintének, megbizhatónak lenni, ezeket a tulajdonságokat már otthon, kisgyermek korban képes gyakorolni.

3, A 3. előírásnak a megszegése katasztrófális állapotokat idézett elő az egész világon. A házastársak hűtlensége a családok széthullásához, a gyermekek elhanyagolásához vezet. nem beszélve a fertőző nemi betegségek terjedéséről. Az AIDS terjedése a világon legalább annyi embert pusztított el mint egy nukleáris háború. Gyermekek, feleségek, férjek, öregek és ártatlan betegek, akik soha ezt a szabályt meg nem szegték, áldozatul esnek ennek a halálos fertőzésnek. Gyermekek megrontása, nők megerőszakolása, vérfertőzés és más helytelen szexuális viselkedés egyre jobban terjed az egész világon. Úgy Keleten mint Nyugaton. Ezek a bűnözők mind felnőttek és nem gyermekek. Az önkontrol hiánya, a jó és rossz közötti különbségtétel meg nem értése, az önzés, pénzéhség odáig fajult, hogy nem csak az illető önmaga, de mások biztatásával követi el gyalázatos tetteit. Azok a gyermekek akik állandóan ilyen környezetben élnek teljesen természetesnek gondolják ezt a viselkedést. Ahelyett, hogy helyes irányban fejlődnének, tudtukon kívül megszegik ezt az előírást saját maguk és mások kárára.

4, A beszéd az ami által az emberek kapcsolatot teremtenek egymással. A helyes beszéd, kedvesség, őszinteség, szavahihetőség, gyengédség, barátságosság, és ide tartozik az írott és nyomtatott beszéd is. Könnyen gyakorolható ha már kezdetben a gyermeket a 4. szabály szerint tanítjuk.
Ha a gyermek ilyen környezetben nő fel, kerülni fogja a trágár, sértő és obszcén szavakat mert személyéhez nem méltónak érzi. Meggondolt, meggyőző, mindenki által elfogadható, kedves egyértelmü szavakat fog használni. Ebből látszik, hogy a Nemes Nyolcrétü Ösvényen már az egészen fiatal gyermek is képes elindulni.

5, Az ötödik szabály a tartózkodás a bódító, kábító szerek használatától. Hogy miért? megtalálható a Nemes Nyolcrétü Ösvényben. Kábító és bódító szerek hatása alatt, az ember nem lesz képes megvalósítani a helyes gondolkodást, megértést, életmódot, cselekvést és törekvést. Elveszti testi és szellemi önuralmát. Veszélyeztetve önmaga és mások testi épségét.
Ez a probléma egyre negyobb méreteket ölt a Föld minden részén. Korra, nemre, vallásra, fajra való tekintet nélkül. Családok mennek tönkre aminek a gyermekek látják kárát. A kábítószer hatására különböző büncselekmények száma egyre magasabb lesz (rablások, testi sértések, gyilkosságok, kegyetlenkedések).
Azok a bűnözők akik ezeket a szereket gyártják és forgalmazzák, kegyetlen, kapzsi, nemtörődöm alakok, akik embertársaik kárára gazdagodnak meg. Ezekkel szemben a törvény szinte teljesen tehetetlen.
Mindez az erkölcsi hanyatlás eredménye, ami az egészséges gondolkodás, emlékezés, akaraterő, testi és szellemi egészség hanyatlásához vezetett. Ezáltal megsokszorozva a szenvedést az emberek világában.

Ezen dolgok megértése után, senki nem tekintheti az Ötös Fogadalom betartását és a Nemes Nyolcrétü Ösvény követését vallási fanatizmusnak ami a vak hitből származik. A szerető kedvesség, együttérzés, erőszakmentesség és türelem táplálja az erkölcsöt. Nincs olyan ember a világon aki ne erre vágyna, nem ezt szeretné érezni maga iránt.
A Buddha álltal ránkhagyott Tanítás az aminek segítségével mindez elérhető. teljesen rajtunk múlik annak felismerése és követése.

Namo Amitabha

Bodhicitta
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése  
Hozzászólások megtekintése:   
Új téma nyitása   Hozzászólás a témához    Tartalomjegyzék -> Etikai kérdések (emberi vonatkozásban) Időzóna: (GMT +2 óra)
1 / 1 oldal

 
Ugrás:  
Nem készíthetsz új témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem módosíthatod a hozzászólásaidat a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat a fórumban.
Nem szavazhatsz ebben fórumban.


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Magyar fordítás © Andai Szilárd - Frissítette: Magyar phpBB közösség
MyStat - Az ingyenes webstatisztika